Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین – آرزو امیرخانی: عشق با تمام شیرینی و حلاوتی که در جان آدمی می نشاند می تواند او را به ساحتی از عواطف تلخ بکشاند که ناگریر پذیرای عمیق ترین شکست ها و بحران ها باشد. شاید این عبارت که «عشق همانقدر که بستر عمیق ترین لذت هاست همواره انسان را آماده بزرگ ترین ناکامی ها و شکشت ها نیز می کند» توصیف دقیقی از وضعیت انسان گرفتار آمده در طوفان احساسات و عواطف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان سینماست که با به تصویر کشیدن واقعیت‌های زندگی؛ عشق، درماندگی، پریشانی، ترس، انتقام و... مانند دست معجزه گری ما را از میان امواج سهمگین این طوفان بیرون کشیده و مجالی فراهم می کند برای فکر کردن به خود و به دیگری.

غلامرضا صراف نویسنده و مترجم سینمایی در این باره به همشهری می گوید: سینما به رغم اینکه هنر جوان تری نسبت به دیگر هنرهاست شاید نتواند به مثابه اثر هنری مانند رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست یا «آنا کارنینا» ی تولستوی یا «مادام بوآری» گویا و درمان احوالات عاشقانه ما باشد اما به عنوان یکی از اثرگذارترین هنرها، عمیق ترین تجربه هستی شناسانه‌ را به بدون خودآگاهی انسان به جان ما تزریق می‌کند که می تواند مرحمی باشد بر زخم های شیرین انسانی در گذار عشق.  

او در ادامه با اشاره به گفتارهایی از مارسل پروست اضافه می کند: من بسیاری از فیلم های حتی کم مایه در سینمای ایرانی موسوم به فیلم فارسی را هم مناسب این احوال می دانم. این گفته مارسل پروست توصیف دقیق تری از حال و هوای عشق، بحران ها و شکست های عاطفی ست. پروست می گوید: «از موسیقی بد متنفر باشید اما آن را دست کم نگیرید. از آنجا که موسیقی بد بسیار بیشتر از موسیقی خوب نواخته و خوانده می شود بیشتر از موسیقی خوب آروزها، رویاها واشک های آدمیان را در خود انباشته است از همین رو باید محترمش بدارید چه بسیار ملودی هایی که از نظر یک هنرمند ارزشی نداشته باشد. ولی محرم راز توده جوانان احساساتی و دلدادگان اند.»

در این گزارش مروری کرده ایم بر گزیده فیلم های عاشقانه ای که می تواند در بزنگاه های شکست یا بحران های عاشقانه  التیامی باشد برای زخم ها و جراحت ها. به طور حتم عناوین فیلم های معرفی شده، انتخاب های محدودی است که تنها در مجال این گزارش می گنجد.

سه گانه  پیش از طلوع Before Sunrise، پیش از غروب Before Sunset و پیش از نیمه‌شب Before Midnight

یکی از سه گانه های ماندنی سینمای جهان که حول محور یک عشق و رابطه عاشقانه بین دختر و پسر جوان قصه خود را تعریف می کند اما مسیر متعارف و معمولی عشق های جوانی و نوجوانی راطی نمی کند سه‌گانه پیش از طلوع Before Sunrise، پیش از غروب Before Sunset و پیش از نیمه‌شب Before Midnight ریچارد لینکلیتر است. این فیلم ها که به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳ ساخته شده رابطه عاشقانه میان جسی (ایتن هاک) و سلین (ژولی دلپی) را روایت می کند که در راه قطاری به سمت وین یکدیگر را ملاقات می کنند. این سه گانه ۳ تصویر متفاوت اما واقعی از عشق در طی چند سال را تصویرسازی کرده است و باعث شده با یکی از بهترین سه‌گانه‌های تاریخ روبرو شویم. داستانی که با یک حرکت جسورانه در قطاری به مقصد وین شروع می‌شود و ۱۸ سال بعد روی صندلی‌های کافه کنار ساحل در یونان به پایان می‌رسد.  

نکته جالب اینکه ایده این داستان زمانی در ذهن ریچارد لینکلیتر  شکل گرفت که خودش در فیلادلفیا با دختری به نام امی ساعت‌ها به صحبت با یکدیگر پرداخته بودند.

صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany’s)

یکی از بهترین کلاسیک های عاشقانه  سینما، صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany’s) اثر بلیک ادواردز است. فیلمسازی که او را با سری فیلم‌های پلنگ صورتی با بازی پیتر سلرز به خاطر می‌آوریم. این فیلم تلفیقی از ژانر کمدی و عاشقانه و محصول سال ۱۹۶۱ است که ستاره هایی همچون آدری هیپبورن، جرج پپارد در آن ایفای نقش می کنند. داستان صبحانه در تیفانی درباره شروع رابطه زن جوان با مردی است که به‌تازگی به ساختمان محل زندگی او نقل مکان کرده است. اما گذشته‌ی زن، این رابطه را تهدید می‌کند.

‌هالی دختری ساده، زیبا، سرکش و تنوع طلب است که در ۱۵ سالگی ازدواج می‌کند ولی پس از مدت کوتاهی به قصد بازی در فیلم، همسرش را ترک کرده و به‌هالیوود می‌رود اما در آن‌جا هم ماندگار نمی‌شود و راهی نیویورک می‌شود. آشنایی‌ هالی با نویسنده جوانی در همسایگی‌اش به نام پال وارجک باعث دگرگونی زندگی هر دوی آن‌ها می‌شود. این فیلم اقتباسی از رمان از ترومن کاپوتی با همین نام است.   صبحانه در تیفانی علاوه بر دریافت  اسکار بهترین موسیقی فیلم و بهترین صدابرداری، نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را هم در کارنامه خود دارد. همپنین جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه گرمی بهترین ضبط صدا را هم از آن خود کرده است.

کازابلانکا (Casablanca)

کازابلانکا یکی دیگر از ماندگارترین فیلم های عاشقانه سینمای جهان است که حدود ۸۰ سال از نمایش آن بر پرده سینما می گذرد. ملودرامی خوش ساخت محصول سال ۱۹۴۲ کمپانی برادران وارنر که بارها در نظرسنجی های گوناگون در صدر جدول رده بندی برترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما قرار گرفته و در سال نمایش آن توانست اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلنامه اقتباسی را از آن خود کند. این فیلم بر اساس نمایش‌نامه‌ای روی صحنه نرفته از مورای بورنت و جان آلیسون به نام «همه به کافه ریک می‌آیند» به کارگردانی مایکل کورتیز ساخته شد. هامفری بوگارت، اینگرید برگمن و پل هنراید ستارگانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

کازابلانکا ماجرای عاشقانه‌ای را در گیرودار جنگ دوم جهانی به تصویر می‌کشد و اگرچه می خواست بیانیه ای سیاسی باشد برای نهضت مقاومت فرانسه و توجیهی برای حضور نظامی آمریکا در جنگ اما در نهایت تبدیل شد به نامه ای عاشقانه برای سینما. این فیلم داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال در هم شکستن است. او باید بین «عشق به زن مورد علاقه‌اش» و «کمک به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته به فرانسه ویشی در جهت مبارزه با نازی‌ها» تنها یکی را انتخاب کند. داستان کازابلانکا  با ورود السا و همسرش به کافه ریک و برخورد اتفاقی آنها در واقع آغاز می شود. ورود ریک و غافلگیری او با دیدن السا مخاطب را برای تماشای رابطه ای رمانتیک آماده می کند.  

ماه تلخ (Bitter Moon)

ماه تلخ، رمانتیکی عاشقانه و مهیج محصول مشترک فرانسه و آمریکا به کارگردانی رومن پولانسکی است که در سال ۱۹۹۲ توسط کمپانی‌های فاین لاین فیچرز و کلمبیا پیکچرز توزیع شد.   این فیلم که تا کنون بارها در لیست مهم ترین فیلم های عاشقانه سینمای جهان از آن یاد شده است با نگاهی روانشناختی به جزئیات کمتر دیده شده زندگی زوجی اشاره می کند که گرفتار روابطی عاشقانه و بیمارگونه هستند.

امانوئل سنیه (همسر رومن پولانسکی)، در نقش میمی در ماه تلخ ایفای نقش می کند. در داستان ماه تلخ زوج انگلیسی رسمی و متشخص، نایجل و فیونا که با کشتی عازم استانبول شده اند تا تعطیلات خود را در هند بگذرانند با زوجی دیگر آشنا می‌شوند. میمی زن اغواگر فرانسوی و شوهر آمریکایی فلج او اسکار که نویسنده‌ای شکست خورده‌است و با ویلچر حرکت می‌کند.

در طول سفر نایجل داستان رابطه اسکار با میمی را از زبان اسکار می‌شنود.  این فیلم بن‌بست فاجعه باری از رابطه های عاشقانه را در روزگار معاصر نشان می‌دهد که گویی با زیست انسان مدرن در هم پیچیده است.

من پیش از تو (Me before you)

من پیش از تو یکی دیگر از بهترین عاشقانه های سینمای جهان ساخته تیا شاروک است. این فیلم که با اقتباس از رمان مشهور جوجو مویز به همین نام در  سال ۲۰۱۶ ساخته شده در واقع عشق را از زاویه‌ای جدید به تصویر کشیده است. داستان فیلم درباره ویل ترینر ماجراجو که همواره به ورزش‌های مخاطره‌آمیزی چون صخره‌نوردی می‌پردازد، در اوج جوانی و سلامت و ثروت اتفاقی برایش رخ می‌دهد و به لحظه‌ای زندگی‌اش تغییر می‌کند و در این بین لوییزا کلارک مسئولیت مراقبت از او را به عهده می‌گیرد. من پیش از تو از سوی کمپانی برادران وارنر در ۲۰۱۶ در آمریکا اکران شد. امیلیا کلارک، سم کلفلین، جانت مک‌تیر و چارلز دنس از بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

آملی (Amélie)

عاشقانه -کمدی آملی ساخته ژان-پیر ژونه عاشقانه دیگری در جهان سینما محصول سال ۲۰۰۱ به نویسندگی گیوم لورن و کارگردانی ژان پیر ژونه است. آملی طی این سال ها با استقبال بسیار خوب منتقدان و تماشاگران در سراسر جهان همراه بوده‌است و به عنوان یکی از موفق‌ترین عاشقانه های تاریخ سینمای اروپا و یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان شناخته می‌شود. این فیلم از نظر فروش نیز یکی از موفق‌ترین فیلم‌های فرانسوی در بازارهای آمریکا شناخته می‌شود. آملی با بودجه ۱۰ میلیون دلار ساخته شد اما به فروش رویایی ۱۷۳٫۹ میلیون دلاری رسید.

این فیلم داستان دختری ساده به نام آملی با بازی اودره توتو  است که در پاریس زندگی می‌کند و دوست دارد به همه اطرافیانش کمک کند. بعد از مرگ غم‌انگیز مادر و جدایی از پدرش، آملی به تنهایی بزرگ می‌شود. آملی که زندگی معمولی‌ای دارد به صورت اتفاقی لذتی جدید را تجربه می‌کند: لذت کمک کردن به دیگران. عشق در این فیلم به گونه‌ای متفاوت به تصویر کشیده می‌شود و همین زاویه پرداخت به داستان زندگی آملی سبب شده این فیلم یکی از ماندگارترین فیلم های عاشقانه باشد.

داستان ازدواج( Marriage Story )

درام-کمدی به کارگردانی نوآ بامباک است. این فیلم محصول سال ۲۰۱۹ بوده داستان ازدواج درباره زوجی است که در گیر و دار طلاق هستند. موضوع طلاق این زوج که یکی از آنها کارگردان نمایش و دیگری بازیگر است، نه تنها زندگی خودشان بلکه زندگی اطرافیان‌شان را هم تحت تاثیر قرار داده است. اسکارلت جوهانسون در نقش نیکول باربر و آدام درایور  در نقش چارلی باربر بازیگران اصلی این درام عاشقانه هستند.

داستان ازدواج برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز اکران شد. و مورد توجه منتقدان سراسر جهان قرار گرفت. این فیلم با داستان به ظاهر ساده خود از زندگی یک زوج که قصد جدایی از یکدیگر را دارند آغاز می شود اما در ادامه برای گرفتن حق سرپرستی پسرشان گرفتار بحران هایی دردناک می شوند. بزرگ‌ترین غافل‌گیری این فیلم، لایه کمدی آن است که سیاهی و تلخی مضمون آن را به خوبی می پوشاند.

در حال و هوای عشق یا( In the Mood for Love )

در حال و هوای عشق ساخته وونگ کار وای کارگردان شهیر چینی  بدون تردید یکی از گزینه‌های اصلی و پرتکرار منتقدان و مخاطبان در سینمای عاشقانه و رمانتیک جهان طی ۲۲ سال گذشته است. این فیلم که سال ۲۰۰۰ در جشنواره کن به نمایش درآمد و در اکثر نظرسنجی‌های پیرامون بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم همیشه به‌عنوان یکی از آثار برگزیده حضور دارد.  

داستان این فیلم هنگ‌کنگی درباره‌ عشقی در طول سالیان است که هیچگاه فرصت بروز و عینیت پیدا نمی‌کند و در جان عاشق و معشوقی که امکان بودن کنار هم را ندارند، همچون گیاه رونده ریشه می‌دواند و در سکوت، بیشتر و بیشتر می‌شود. فراق در عین رسیدن و رنج به جای لذت در رابطه‌ای که کمتر شبیه‌ آن را در فیلمی دیده‌اید.

لالالند ( La La Land )

لالالند فیلم دیگری در میان آثار ماندکار سینمای جهان در باره عشق است. این فیلم ساخته دیمین شزل محصول سال ۲۰۱۶ و روایتی ماندگار درباره عشق و موسیقی است. لالالند که به شیوه‌ای غیرمنتظره سعی در بازآفرینی حال و هوای موزیکال‌های عصر طلایی هالیوود و پیوند زدن آن به دنیای معاصر را دارد و حاصل آن برای نسل‌های گذشته خاطره‌انگیز و نسل جدید شگفت‌انگیز است. از برجسته ترین عناصر عاشقانه لالالند  موسیقی متن سحرآمیز و حضور دوست‌داشتنی اما استون و رایان گاسلینگ است.

ماشین مرا بران (Drive My Car)

ماشین مرا بران درام ژاپنی است از ریوسوکی هاماگوچی که فیلم‌نامه آن را نوشته و کارگردانی کرده ‌است. این فیلم که محصول سال ۲۰۲۱ است در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلم‌نامه را در بخش اصلی به خود اختصاص داد. همچنین در چهاردهمین دوره جوایز آسیا پاسیفیک، در ۴ شاخه بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلم نامه و بهترین کارگردانی نامزد شد. که در نهایت توانست دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. ماشین مرا بران علاوه بر اینکه در هفتاد و نهمین مراسم گلدن گلوب، برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت چهار جایزه شد.

ماشین من را بران را شاید به درستی بتوان فراتر از فیلم جستاری پست‌مدرن درباره مفاهیمی مانند عشق، خیانت، هنر و کاتارسیس دانست. فیلمی که بر اساس داستان کوتاهی با همین نام از هاروکی موراکامی (از مجموعه داستان مردان بدون زنان) ساخته شده و داستان زندگی زوج نویسنده‌ای را روایت می کند که عاشق یکدیگر هستند و عادت‌های خاصی برای حفظ عشق و زندگی روزمره‌شان دارند. این عشق با مرگ زن، با بحران مواجه می‌شود. حالا مرد قرار است تئاتری را به روی صحنه ببرد و یکی از بازیگرانی که برای حضور در نمایش او خود را معرفی کرده، تاکاتسوکی (ماساکی اوکادا) است که قبلاً با همسر درگذشته او رابطه داشته و...

کد خبر 668178 برچسب‌ها سینمای جهان جایزه اسکار خبر مهم عشق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان جایزه اسکار خبر مهم عشق ترین فیلم های عاشقانه صبحانه در تیفانی بهترین فیلم سینمای جهان حال و هوای محصول سال فیلم نامه ساخته شد بحران ها سه گانه ماه تلخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبقت جهانی ازدواج همراهانه از عاشقانه

نتایج نظرسنجی جدید موسسه گالوپ نشان می‌دهد در یک دهه گذشته شاهد تغییر تدریجی و فزاینده مردم به سمت انتخاب همسری بودیم که بیشتر یک‌همراه باشند تا شریک‌ عشقی.

به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: «تا عاشق نشوم، ازدواج نخواهم کرد»، «من هنوز نیمه گمشده خودم را پیدا نکردم»، «اولین و اصلی‌ترین معیار برای این که همسر آینده‌ام را انتخاب کنم، این است که در نگاه اول به دلم بنشیند و یک دل نه، صد دل عاشق او شوم» و .... احتمالا اگر خودتان یک دختر یا پسر دم‌بخت باشید یا پدر و مادری باشید که فرزندی در سن ازدواج دارید، با این جملات بیگانه نیستید. بسیاری از جوانان امروزی چه دختر و چه پسر، عشق و عاشق‌شدن را پیش‌نیاز یک ازدواج موفق می‌دانند.

حالا نتایج یک نظرسنجی جدید توسط موسسه گالوپ که از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان است، نشان از تغییر گرایش مردم درباره عشق‌های آتشین می‌دهد. در بخشی از نتایج این پژوهش، «ایان کرنر» یک درمانگر ازدواج و خانواده می‌گوید: «در دهه گذشته، من متوجه تغییر تدریجی از تمایل به ازدواج عاشقانه به سمت ازدواج همراهانه شده‌ام، به این معنی که مردم به طور فزاینده‌ای همسرانی را انتخاب می‌کنند که بیشتر یک همراه باشند تا یک شریک عشقی».

او تاکید می‌کند: «چنین انتخابی به این معنی است که افراد بیشتری تصمیم گرفته‌اند شریک زندگی‌شان را بر اساس ویژگی‌هایی انتخاب کنند که ثبات و رضایت طولانی‌مدت را افزایش دهد نه این که عشقی داغ، اما احتمالا زودگذر باشد.» به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام، از جزئیات این پژوهش خواهیم گفت و به چند سوال مهم درباره آن با کمک یک روان‌شناس پاسخ خواهیم داد. سوالاتی مانند این که، ویژگی‌های یک همسر همراه چیست و این که آیا نقش عشق در ازدواج و موفقیت زندگی‌مشترک را باید کمرنگ‌تر از گذشته بدانیم یا نه؟ با ما همراه باشید.

آنچه باید درباره نظرسنجی جدید «گالوپ» بدانید

بر اساس نتایج یک نظرسنجی موسسه گالوپ، از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان، بزرگ‎سالان متاهل بسیار شادتر از دیگران‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، جاناتان راتول، پژوهشگر این نظرسنجی، درباره اطلاعات به دست آمده گفت: «این داده‌ها را هرجور تجزیه و تحلیل کنیم، می‌بینیم که متاهل بودن به میزان قابل‌توجهی ارزیابی افراد از زندگی را بهتر می‌کند».

نظرسنجی از ۲.۵ میلیون نفر

بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، از بیش از ۲.۵ میلیون بزرگ‎سال پرسیده شد که به زندگی فعلی‌شان از صفر تا ۱۰ چه نمره‌ای می‌دهند. در مرحله بعد، محققان از پاسخ‌دهندگان خواستند سطح شادی موردانتظارشان در پنج سال آینده را هم بر اساس همین طیف رتبه‌بندی کنند. بر اساس تعاریف این نظرسنجی، فردی که به زندگی فعلی نمره ۷ یا بالاتر می‌داد و برای شادی موردانتظار در آینده نمره ۸ یا بالاتر را در نظر می‌گرفت، موفق تعریف می‌شد.

 در بررسی اطلاعات به‌دست‌آمده در طول دوره نظرسنجی، افراد متاهل به طور مداوم سطح شادی‌شان را بالاتر از همتایان مجردشان گزارش کردند که بسته به سال‌های مختلف، بین ۱۲ تا ۲۴ درصد بیشتر بود. این اختلاف بین مجردها و متاهل‌ها حتی زمانی که محققان عواملی مانند سن، نژاد، قومیت، جنسیت و تحصیلات را هم در نظر گرفتند، باز هم باقی ماند. به گفته پژوهشگران، اگرچه تحصیلات عاملی قوی برای داشتن شادی بیشتر در زندگی محسوب می‌شود، داده‌ها نشان داد بزرگ‏سالان متاهلی که دانشگاه نرفته‌اند، نسبت به بزرگ‎سالان مجرد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی زندگی را مطلوب‌تر ارزیابی کردند.

انتخاب همسر بر اساس ویژگی‌هایی که رضایت را افزایش دهد

برادفورد ویلکوکس، استاد جامعه‌شناسی و مدیر پروژه ملی ازدواج در دانشگاه ویرجینیا، در این زمینه گفت: «عواملی مانند نژاد، سن، جنسیت و تحصیلات مهم‌اند، اما به نظر می‌رسد وقتی صحبت از زندگی رضایتمندانه می‌شود، ازدواج بیشتر از موارد دیگر مهم است». ایان کرنر، یک درمانگر ازدواج و خانواده، نیز درباره نتایج به‌دست‌آمده از نظرسنجی تفاوت شادی زندگی مجردها و متاهل‌ها، گفت: «شاید خوشبختی مرتبط با ازدواج با انتظارات مردم از این مسئله ارتباط داشته باشد.

 در دهه گذشته، من متوجه تغییر تدریجی از تمایل به ازدواج عاشقانه به سمت ازدواج همراهانه شده‌ام، به این معنی که مردم به طور فزاینده‌ای همسرانی را انتخاب می‌کنند که بیشتر شبیه بهترین دوستان‌شان باشند تا یک شریک عشقی». او تاکید کرد: «چنین انتخابی به این معنی است که افراد بیشتری تصمیم گرفته‌اند شریک زندگی‌شان را بر اساس ویژگی‌هایی انتخاب کنند که ثبات و رضایت طولانی‌مدت را افزایش دهد نه این که عشقی داغ، اما احتمالا زودگذر باشد».

چرایی گره‌خوردن رضایت از زندگی با ازدواج

دکتر مونیکا اونیل، روان شناس هم درباره این که چرا به نظر می‌رسد رضایت از زندگی با ازدواج گره خورده است، گفت: «در کمترین حالت، مفهوم تعهد متضمن تجربه پیوند با دیگری است. ازدواج هم در بهترین حالت به معنای پیوند با کسی است که یک پایگاه امن و مطمئن به معنای خانه را تداعی می‌کند که در مواجهه با هرگونه ناملایماتی، می‌توان به آن پناه برد».

دیگر عوامل موثر بر کیفیت ازدواج

جاناتان راتول هم تاکید کرد: «از داده‌های به دست آمده از این نظرسنجی تازه می‌توان چیزهای زیادی آموخت؛ با این حال اصلا نمی‌توان با اطمینان به این پرسش پاسخ داد که آیا ازدواج دلیل سطح بالاتر شادی است یا خیر. در واقع آنچه این نظرسنجی می‌گوید این است که افرادی با ویژگی‌هایی که منجر به شادی پایدارتر می‌شود، افرادی‌اند که به دنبال ازدواج‌اند». او ادامه داد: «برای مردان، میان تاهل و کسب درآمد بالاتر ارتباط وجود دارد.

پیش از این هم در مورد دلایل احتمالی این امر بحث‌های زیادی انجام شد؛ این که آیا این موضوع به این دلیل است که مردان موفق‌تر، جذاب‌تر و باهوش‌تر که می‌توانند درآمد بیشتری در بازار کار داشته باشند، بیشتر احتمال دارد ازدواج کنند؟» این محقق خاطرنشان کرد: «با این حال، کیفیت ازدواج ممکن است بر اساس شرایط فردی، تغییرات اجتماعی و نگاه فرهنگی به تاهل متفاوت باشد. برای مثال، در جوامعی که ازدواج اغلب یک اجبار و ضرورت است، تاهل تاثیر کمتری بر شادی نشان می‌دهد و در جوامعی که افراد احساس می‌کنند در انتخاب موقعیت و شریک زندگی شان اختیار بیشتری دارند، رضایتمندی بیشتر است.»

نمی‌توان گفت عشق برای ازدواج لازم نیست، اما ...

نکته مهمی که از نتایج نظرسنجی اخیر موسسه جهانی گالوپ استنباط می‌شود این است که گرایش به واقع‌بینی برای انتخاب همسر و تشکیل زندگی‌مشترک موفق بیشتر شده است

دکتر حسین محرابی روان شناس و مدرس دانشگاه گفت: شادی افراد فقط وابسته به ازدواج و داشتن زندگی‌مشترک نیست و متغیرهای زیادی در آن نقش دارند ولی داشتن یک نفر به‌عنوان همسر می‌تواند یکی از دلایل مهم برای احساس شادمانی افراد باشد. اگر به نیازهای اساسی انسان‌ها توجه کنیم می‌بینیم که تامین نیازهای روانی و سطح بالای بشریت در گرو داشتن یک شریک همیشگی و نزدیک در زندگی است.

 کیفیت زندگی افراد میزان رضایتمندی آنها را مشخص می‌کند و میزان این کیفیت هم تا حدود زیادی به درست یا نادرست بودن انتخاب همسر بستگی دارد. به این ترتیب می‌توان گفت انتخاب یک فرد با ویژگی‌های مثبت و پایدار به‌عنوان زن یا شوهر اولین پیش‌بینی کننده احساس خشنودی و رضایت از زندگی است. این که کلمه پایدار را ذکر کردم به این دلیل است که معیارهای افراد برای انتخاب همسر گاهی شامل هیجانات زودگذر و گاهی هم دربرگیرنده اهداف مهم و منطقی‌تر است که به آن یک انتخاب عقلانی و همیشگی گویند.

پاسخ به ۳ سوال مهم درباره نتایج این نظرسنجی

در ادامه برخی از ویژگی‌های افرادی را که با این معیار انتخاب می‌شوند و می‌توان گفت یک همسر همراه هستند، ذکر می‌کنیم و به سوالاتی در این باره پاسخ خواهیم داد. نکته مهمی که از نتایج نظرسنجی اخیر موسسه جهانی گالوپ استنباط می‌شود این است که گرایش به واقع‌بینی برای انتخاب همسر و تشکیل زندگی‌مشترک موفق بیشتر شده است.

۱. ویژگی‌های یک همسر همراه چیست که باید دختر و پسرهای دم‌بخت بدانند و بتوان در کنار او، یک زندگی‌مشترک با ثبات و رضایتمندی بالا را تجربه کرد؟

افرادی که در عین داشتن احساس و هیجانات طبیعی، سعی می‌کنند دوراندیشی داشته باشند و خوشی‌های کوتاه مدت را برای رسیدن به آرامش همیشگی کنترل کنند، در این دسته جای می‌گیرند. این افراد خودآگاهی کافی دارند و می‌توانند در کسب شناخت واقعی از طرف‌مقابل موفق‌تر عمل کنند. داشتن اهداف و برنامه‌های مشترک میان مدت و بلندمدت باعث می‌شود که افراد در طول زندگی ثبات بیشتری داشته باشند و همراه با پیشرفت این برنامه‌ها، رضایتمندی تدریجی را در وجود خود و همسرشان احساس کنند. از جمله ویژگی‌های یک همسر همراه می‌توان داشتن اعتقادات و باورهای مشترک، حمایتگری، مسئولیت‌پذیری و تعهد را نام برد. یک همسر همراه برای تحقق اهداف مشترک تلاش می‌کند و ضمن احترام گذاشتن به سلایق و دیدگاه‌های همسرش همواره با وی مشورت می‌کند. اگر دختر یا پسری چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد، می‌توان او را یک همسر همراه در زندگی مشترک قلمداد کرد.

۲. آیا عشق و عاشق‌شدن برای ازدواج باتوجه به نتایج این نظرسنجی جدید جهانی، دیگر لازم نیست؟

در رابطه با لزوم عشق برای ازدواج، لازم است به این نکته توجه کنیم که معنی عشق برای افراد مختلف ممکن است فرق داشته باشد. از علاقه‌های آتشین و زودگذر تا نقش‌های کاذبی که در قالب عاشقی ارائه می‌شود یا حتی عشق‌های پایدار در این طیف قرار می‌گیرند. نمی‌توان گفت عشق برای ازدواج لازم نیست، اما اگر قرار باشد مبنای اصلی تصمیم‌گیری و تنها ملاک اساسی انتخاب همسر قرار بگیرد، آن گاه می‌توان گفت پایداری و ثبات رابطه با چالش جدی مواجه خواهد شد؛ زیرا هیجانات اولیه به مرور فروکش می‎کند و واقعیت‌های زندگی به‎تدریج نمایان می‌شود و در چنین حالتی است که یک همسر همراه تاب آوری بیشتری نسبت به یک همسر صرفا عاشق خواهد داشت.

۳. در بخشی از نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ مطرح شد که شاید خوشبختی مرتبط با ازدواج با انتظارات مردم از این مسئله ارتباط داشته باشد. انتظارات واقعی از ازدواج یعنی چی؟

ازدواج به‌طور طبیعی باعث آرامش انسان می‌شود ولی انتظار معجزه هم نباید داشته باشیم به این معنی که ممکن است برخی از افراد ازدواج را به عنوان کلید حل مشکلات فردی خود قلمداد کنند و انتظار داشته باشند که بعد از ازدواج همه چالش‌های عاطفی و روحی روانی آن‌ها حل شود. اگر کسی با این رویکرد به سمت ازدواج برود، مطمئنا با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد؛ زیرا حفظ و تداوم رابطه نیازمند تلاش‌ها و همراهی‌های مداوم است و ظرفیتی برای حل و فصل مشکلات قبلی باقی نمی‌ماند. در مجموع می‌توان گفت دو طرف لازم است انتظارات واقع‌بینانه خود را به طور شفاف برای یکدیگر بیان کنند تا از بروز سوءتفاهم جلوگیری شود. برخی از توقعات هم خیلی کلی هستند مثلا این که یک نفر بگوید انتظار دارم همسرم هیچ وقت مرا ناراحت نکند. همه می‌دانیم که ناراحتی در همه روابط ممکن است به وجود بیاید، پس این یک انتظار کلی و غیر واقع بینانه است.

نکته پایانی درباره نتایج این نظرسنجی

احساس امنیت و دلگرمی، داشتن حامی، امید به آینده، داشتن هدف و برنامه مشترک، همدلی و همراهی، توجه به نیازهای یکدیگر، وجود پایگاه امن و مشترک به عنوان خانه، کسب هویت اجتماعی در سطوح بالاتر، استرس کمتر، رهایی از بلاتکلیفی، احساس مفید بودن و ... بخشی از دستاوردهای یک ازدواج درست و دلایل ایجاد حس شادمانی در افراد متاهل است که روی نتایج این نظرسنجی تاثیرگذار بوده است. البته باید توجه داشته باشیم که اگر دو نفرنامناسب با یک انتخاب اشتباه کنار هم قرار بگیرند نه تنها به این دستاوردها نمی‌رسند بلکه آرامش قبلی خود و خانواده‌های‌شان را هم از دست خواهند داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷ ویژگی افرادی که در کودکی کمبود محبت داشته‌اند
  • (تصویر) عاشقانه‌های بابک جهانبخش و همسرش
  • سبقت جهانی ازدواج همراهانه از عاشقانه
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده‌اند، این ۷ ویژگی را دارند
  • بهترین سریال‌های کره‌ای در ژانر ماورائی؛ از «ورطه» تا «جهنم»
  • عاشقانه‌های بابک جهانبخش و همسرش وایرال شد
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده اند این ۷ ویژگی را دارند
  • امیدواریم مسیر مجموعه فولاد اکسین در جهت تولید به بهترین شکل طی شود
  • اساتید و معلمان بهترین راهنما و الگوی جامعه
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند